15 maj 2013

Mina varför!

Kära dagbok...
Har jag tappat greppet? Vart tog den där finna motivation vägen? Varför känns det inte roligt lägre? För mig har träningen fungerat bra bortsett från att jag nu inte kunnat träna pga av smärt sen den lilla operationen i måndags, men tänkte försöka med en lite löprunda senare ikväll. Men kosten, det är den mest som strular nu. Känns som jag kommit ner i en djup grop och kan inte ta mig upp.

Igår kom åter ett sötsug som heter duga och jag önskade så att mannen min skulle köpa med sig en chokladkaka hem. Tur för mig har jag en mycket snäll man som totalvägrade, dock vid tillfället var jag inte så tacksam men nu i morse när jag ställde mig på vågen är jag glad över att jag inte åt något så onyttigt igår.

Kilona verkar bara ticka uppåt istället för neråt för tillfället vilket bara gör att jag blir på ännu sämre humör. Vad är detta? Det gick så bra alldeles nyss, vad har hänt? vad har förändrats? Det ända som jag mot förmodan kan komma på är kosten. Jag måste äta helt fel!

Jag vet att jag stoppat i mig en del kolhydrater på senaste tiden, vilket beror mycket på att det varit kalas och en del fikande (tyvärr blir det några till framöver). Jag har så svårt att inte smaka, att inte ta en bit, man måste väl få leva också?

Jag hatar att jag har ett problem kring mat och om man dessutom har ett dåligt humör eller känner sig lite nere är det ett enkelt alternativ att ta till maten som tröst. Jag gillar verkligen inte den egenskapen hos mig själv, ibland skulle det vara skönt att få ha det åt andra hållet, att man inte kan äta alls om man mår dåligt. Inte för att det är någon lösning i sig men ibland så önskade jag.

Hur vänder jag på det här nu då?

Jag läste idag ett inlägg på FB om att motivationen inte alltid är på topp och viktnedgången är inte alltid konstant utan man måste påminna sig om varför man börja. Varför gör jag det här? Varför? Vilket gjorde att jag börja fundera lite...

Vad är mina Varför?
Orka med de jag vill i livet
Orka leka och busa med mina barn
Trivas med mig själv och min kropp
Se mig själv som en hälsosam och tränad människa och att de även syns utåt.
Må bra!
Slippa smärta i kroppen
Kunna använda kläder som jag gillar + att de också sitter bra på kroppen
Känna energin i kroppen, på insidan
Känna mig stark
Bli upprymd med glädje och energi
Vara hälsosam
Leva länge!

Jag kan säkert fylla på med ännu fler om jag bara klurar lite till men känns som dessa täcker det mesta. Men den allra viktigaste punkten varför jag gör det jag gör är, att jag gör det för mig själv! Jag gör detta bara för min egen skull och inte annans. Jag tar hand om mig själv bara för mig. I slut ändan är det fler som får godbitar av detta, som min familj till exempel. Mår jag bra mår också min familj bra.

Har inlägget motiverat mig? Kanske, men det har i alla fall väckt mina tankar lite och jag har fått yttra dem.

Hur motiverar ni er?
Vad är era varför?

/L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar