3 maj 2011

Ett manligt fenomen?

Gymmet, en plats som kanske får vissa (även jag förut) att få lite små ångest och känna att detta är fel plats för mig. Och man känner sig som en förvirrad flodhäst som inte förstår sig på alla konstig maskiner som står och blänker. I flera hörn står det också flera killar/män som tränar hårt, eller...?
Nu när jag har börjat känna mig trygg och säker i gymmet. Jag vet hur maskinerna fungerar jag vet vilka maskiner som jag vill använda för att träna upp de muskler som jag behöver träna. Detta gör att jag nu har börjat kunna slappna av lite mer i gymmet och då också upptäckt något mycket märkligt.

Förr tyckte jag att alla män inne på gymmet verkade vara så "matcho" och "coola" men nu har jag sett något nytt. Flera gånger har jag sett män som sätter sig i en maskin och bara pustar, känner lite på musklerna innan han ens har använt maskinen, vad är det för trams? Efter en repetition på maskinen blir det åter igen en lång paus innan han gör en ny repetition. Att man själv står och väntar för att få använda just den maskinen struntar han fullkomligt i.

Läsa tidningen eller bara stå och hänga vid vikterna är också något som många av männen gör. Är detta ett manligt fenomen? Kvinnorna inne på gymmet kör sina repetitioner på maskinen och går vidare medan männen bara sitter och vilar.

Är det så att män går till gymmet, skryter om det senare men i själva verket har dem inte gjort så stor ansträngning när dem väl var där? Ett manligt fenomen?

1 kommentar:

  1. Hahah.. det stämmer - helt klart! =P
    Skillnaden är väl också att killar ofta inte vill göra så många repetitioner, de lyfter ofta tyngre för att bygga muskler. O därför gör de en stor ansträngning på kort tid o därför måste vila.
    Men helt klart så gör de ofta mycket andra saker på gymmet än att träna. Spanar på tjejer och visar upp sina muskler för andra?
    Jag menar man vill väl träna o komma därifrån för att ha tid över till annat?!

    SvaraRadera