23 mars 2011

En blyg liten flicka

Ibland kommer den där ensamma, blyga och lite små rädda tioåriga flickan fram och undrar om hon verkligen är på rädd plats, bland rätt folk och om hon vågar uttrycka sina tankar och funderingar. Det händer mer sällan idag men när det händer känns det som man blir tio igen. Hur kommer det sig?

Det är nog inte många som tycker eller skulle kunna tro att jag är en blyg och tillbaka dragen person idag, men djupt där inne finns hon. Hon som blir så där osäker på sig själv och som undrar om min tanke verkligen är värd att uttrycka. Dumt egentligen, jag har kämpat för att få bort henne men på något sätt lyckas hon alltid hålla sig kvar, det är som man djupt där inne inte kan förändra sitt eget jag hur mycket man än så vill och försöker.

Det finns få saker som lyckas locka fram denna flicka, men när jag stöter på någon/några från min barndom eller tonåren som har gjort mig illa eller sårat mig hårt kommer genast den där känslan i magen. Krampen, ångesten och rädslan, ja allt det där som jag vill glömma och förgöra. Eller när man möter en människa som gör att man bara ryser i hela kroppen och som genom en enkel blick säger vem fan är du då? helt enkelt en människa med karaktärsdraget elak.

Trotts att jag idag inte längre är en liten flicka på 10 år utan en kvinna. En kvinna som är trygg och säker i vem jag är och vad jag vill i mitt liv så dyker hon ändå upp, den där lilla blyga, tystlåtna flickan som önskar att hon vore så mycket mer. Kommer hon alltid att finnas kvar?

Det få gånger hon idag tittar fram får mig alltid att minnas den dagen då jag beslöt att hon för alltid skulle förvinna. Det var den dagen jag bestämde mig för att bli vuxen helt på riktigt, under tonåren prövar man mest bara på vuxen världen innan man riktigt tar steget in i den. Jag var 19 år och hade upprop på universitetet, innan jag kom dit hade jag bestämt mig för en ny start en ny chans till att bli den jag ville vara. En stark och självständig kvinna som våga ta för sig i alla sammanhang, men också av självaste livet.

Ibland önskar jag att den där lilla blyga flickan var mer som kvinnan som finns idag, men frågan är då om kvinnan som finns idag skulle vara den samma.

Är du blyg?
Frågar du flickan eller mig?

/Linda

1 kommentar:

  1. Superfin design! Varm och välkomnande =) Angående min design så vet jag inte riktigt hur man gör alla inställningar, jag tror allt hörde till mallen jag valde helt enkelt. Hoppas allt är bra annars =)

    SvaraRadera