6 mars 2012

Ångest på dödsbädden

Vi premunerar på tidningen Vi föräldrar som ger många bra tankar och funderingar. Men nu i senaste numret har dem med en notis som verkligen fick mig att fundera och tänka. En sjuksköterska i Australien, Broonie Ware har i många år arbetet med människor som ligger inför döden och har nu samlat sina erfarenheter och en bok har publicerats; 

The Top Five Regrets of the Dying ("Fem saker döende ångrar mest")

Vilka är då dessa fem saker som man ångrar innan man lämnar jordelivet?

  1. Jag önskar att jag hade tillåtit mig själv att vara mer lycklig
    Broonie Ware säger;
    Det här är en överraskande vanlig önskan. Många förstod inte förrän livet nästan var slut att lycka är ett val. Den så kallade vanans makt styrde både deras känslor och deras liv. Rädslan för förändring gjorde att de låtsades som att de var nöjda med sina liv inför både sig själv och andra, medan de egentligen längtade efter att skratta och ha skoj i livet igen.
  2. Jag önskar att jag hade haft modet att leva så som jag vill, inte som andra förväntar sig.
  3. Jag önskar att jag inte hade jobbat så hårt
  4. Jag önskar att jag hade haft modet att uttrycka mina känslor
  5. Jag önskar att jag hade hållit kontakten med mina vänner
Om jag nu helt till fullt tar vara på dessa punkter och gör dessa "rätta" val i livet, kommer jag då kunna dör lycklig? Men också känna mig tillfreds med mitt liv och känna att jag inte har något att ångra. JA! Jag tror nog det. Lycka är något som man måste välja och kanske ibland också få kämpa för, det är inget som kommer på  posten och bara levereras åt mig.

Jag tror man måste gå mer på sin magkänsla än vad man gör och verkligen känna efter;

Kan förstå Caspers räddsla
  • Vad vill jag?
  • Vad mår jag bra av?
  • Hur vill jag leva mitt liv?
  • Vad får mig att bli lycklig?
Det finns många saker som får mig att må bra och känna lycka, men efter att jag läste detta har jag ägnat eftermiddagen åt mina tankar och att pyssla om bara mig. Jag tog mig tiden att raka benen (vilket tar extra mycket tid nu när magen är fruktansvärt ivägen) la sedan en ansiktsmask, som jag inte gjort på mycket länge, delvis eftersom Casper blir livrädd för mig när jag har den på mig. Tog sen en lång varm dusch, därefter blev det att smörja in sig med min jordgubbsdoftande kräm och måla mina naglar.


Man borde nog unna sig mer av allt som får en att må bra, allt annat är i grund och båtten i så viktigt! Vill jag verkligen ligga där på min dödsbädd och ångra mer än hälften av mitt liv? Nej! Jag vill helst av allt kunna ligga där och känna att jag har gjort allt jag velat och jag är fullkomligt nöjd med mitt liv. För att kunna känna de då måste jag (tror jag) även känna mig helt tillfreds med mitt liv idag, just i denna stund.
Tur är väl att jag redan gör de!
Vardagslyx
/Linda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar