31 jan. 2013

Mitt hälsosamma jag!

Kära dagbok...
Vem lever jag för? Mig själv och bara mig! 

I veckan nu så upptäckte jag att min badräckt inte riktigt satt så där skönt längre, den kändes stor och "slapp" på flera ställen.Vad har hänt nu egentligen? Väl hemma konstaterade jag för mig själv att den faktiskt är minst en storlek för stor, inte konstigt om den då inte sitter vidare bra längre. I morse vågade jag ta ner "smal" jeansen för att bara prova. Shit! Jag kunde ju till och med knäppa dem, visserligen var de fortfarande lite väl tajta vid magen för att jag ska kunna ha på mig dem en hel dag men gissa om man blev lycklig. Det är så underbart att man får resultat efter all hård träning och ändrad livstil.

Några frågar mig hur jag egentligen bär mig åt. Hur lyckas jag? Tänkte jag skulle beskriva en del och förklar hur jag gör (kanske kan hjälpa dig och någon mer att nå sin hälsovikt)

Kost
Jag använder mig inte av någon mirakel kur. Följer inga dieter utan jag äter ALLT. Jag har dock tagit en liten hjälp av viktväktarna för att lära ögat och magen hur stora portionerna bör vara på talriken. Jag älskar mat och kan (kunde) äta massor om det var riktigt gott. Jag har idag lyckats minska mina portioner och äter inte alls så mycket som jag åt förut.

När jag säger att jag äter allt menar jag också "skräp", bullar, tårtor, glass och vin. Snabbmat är något jag aldrig riktigt tyckt varit gott så jag äter det aldrig, chips och godis köper vi nästan aldrig både jag och min man får bara ont i magen dagen efter vilket gör att vi heller struntar i de. Visst det händer i bland att vi köper något godis men det är ungefär 1 gång i kvartalet. Men nu till hela grejen, jag äter inte något av dessa mindre nyttiga sakerna varje helg. Fredagsmys/lördagsmys i vår familj består av tid tillsammans, inte att vi ska äta en massa onyttigheter.

Träning
Vem tränar jag för? Bara för min egen del. För att få mer energi så jag orkar med mina två busar men också må bra. Man mår mycket bättre i själen av att träna och röra på sig. Människokroppen är gjord för att röra på sig det är bara vårat samhälle som gjort oss allt för bekväma. Jag tränar bara för att må bra, inte för att någon ska bry sig om hur  jag ser ut i bikini i sommar.

För att kroppen hela tiden ska känna att den är aktiv har jag tre träningspass inplanerade varje vecka, sen är målet att gå så mycket som möjligt. För min del blir det perfekt då man ska hämta och lämna på förskolan. Men jag skuldsätter aldrig mig själv om det inte blir några promenader eller om jag bara får till två av träningspassen under veckan.

Bara för att motivera mig själv har jag också inplanerat tre lopp detta år. Jag har aldrig i hela mitt liv sprungit ett lopp, men gu vad kul det skulle vara att kunna säga "de har jag gjort". Jag hoppas på att jag minst genomför ett av dem, vem vet kanske får man blodad tand och kör även nästa år?

Tankesätt
Bortsett från bra kosthållning och regelbunden träning har jag gjort en till förändring. Det är framför allt mitt egna tankesätt. Hur ser jag på mig själv? Hur jag tänker kring mat.
När jag startade denna resa till mitt hälsosammare jag började jag att nöta in i mig själv i hjärnan och i kroppen att jag är en aktiv och hälsosam människa.

  • En aktiv människa tar inte bilen hen går/cyklar/springer.
  • En aktiv människa föredrar en springtur istället för soffhäng 
  • En hälsosam människa äter inte 2kg godis i hemlighet bakom stängda dörrar hen smakar men nöjer sig med några bitar.
  • En hälsosam människa äter inte en matpotion stort som ett berg och tar sen mer när de är slut. Hen äter lagom mycket precis så hen blir mät inte så där mätt så hen nästan kräks.
Jag kan säkert fortsätta lite till men jag tror du förstår poängen. Jag vill vara en aktiv och energi sprutande människa och jag vill definitivt vara hälsosam så jag får leva så länge det bara går. Precis i början på min resa (som starta för ca 8 månader sen) kom jag till en stor insikt. Det finns ingen annan än jag själv som kan ändra mitt liv och leva de liv som jag vill leva, för leva det vill jag kunna göra fullt ut.

Denna resa har heller inget självklart mål. Jag har inte passerat mållinjen när jag når min hälsovikt utan detta är ett val jag gjort som kommer fortgå resten av mitt liv. Det är den aktiva och hälsosamma människan jag vill vara och som jag också vågar påstå att jag också är idag.

Att vara en aktiv och hälsosam människa leder till en hälsosam kropp, mina kilon kommer att försvinna så småningom de är inte mitt största fokus. Men de peppar mig att fortsätta på den resa jag börjat. Förändringar tar tid och man måste också låta dem få ta den tiden.

Bekräftelser

Då kanske du nu undrar varför i hela friden jag bloggar om min vikt varje vecka men de är ett sätt för mig att fortsätta framåt. Det är också en av alla bekräftelser på att jag gör rätt, jag är på väg åt rätt håll. Att sen få dela med mig av min resa till världen är även de givande. Något som kanske är lite tabu att tala om visar jag helt öppet, men det är bara för min egen skull. Det gör mig starkare!

Andra bekräftelser jag fått hittills under min resa;

  • Sötsuget är idag minimalt (nästan obefintligt)
  • Börjar kunna använda mina kläder jag trivs i som hängt länge i garderoben och bara tittat på mig
  • Får lite halv abstinens om jag inte tränar
  • Ser mina framsteg på löpbandet, jag springer allt snabbare
  • Mer ork och energi till vardagen
  • Kroppen har ändrat form 
  • Känner mig snygg och sexig (vilket jag tycker alla borde göra, det mår man så bra av)
Vem lever jag för?
Jag har bara mig själv om min kropp. Jag vill leva livet fullt ut med en massa underbara upplevelser, genom att vara den aktiva och hälsosamma människan kan jag också uppnå de. 

Gårdagen är idag historia.
Morgondagen finns inte.
Livet finns nu och ingen annan stans.

Ta vara på livet idag och lev de fullt ut, för själen, för sinnet och bara för din egen skull.



/L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar