22 feb. 2012

Tredje natten att sova i egen säng...

Det var en engångsföreteelse!
Natten i natt var inte alls lika harmonisk, dock gick det bra.

19.00 Gick vi in och la oss. Läste bok och drack lite välling.
Lite protester blev det sen när man skulle lägga sig ner men inte alls så farligt.
Jag behövde inte ligga bredvid utan kunde sitta på sängkanten tills hans somna.

19.35 kunde jag lämna honom och slappa i soffan
Börjar gilla detta med att få kvällarna för oss själva
(förut var han ju uppe till 21-21.30 varje kväll)

20.10 Ringer pappas telefon vilket gör att han vaknar och kommer ut till oss.
Somnar dock om snabbt i sängen igen.

21.15 Vaknar han igen, men denna gång verkar det mera som han går i sömnen.
Han sover redan innan jag lagt ner honom på huvudkudden.

01.15 Kommer han in trippande till oss och vill komma upp i sängen.
Vi går tillbaka till hans säng och han somnar snart om igen
och jag lyckas smyga tillbaka till min egen säng.

02.15 Är han tillbaka, suck!
Så fort jag ställer mig upp känner jag hur bebisen i magen trycker på kissblåsan.
Aj,aj..måste få gå på toa snarast.
Men han kanske somnar om lika snabbt igen?
Trodde jag!

Detta gång har man stenkoll på mamma.
Minsta lilla ljud gör honom misstänksam om att jag går.
Efter två försök med att lämna honom sovande får jag förklara för honom att han ska ligga kvar i sängen medan mamma bara går och kissar.
Duktig som han är ligger han snällt och väntar tills jag kommer tillbaka.

Jag får honom att somna om flera gånger och försöker så tyst jag kan smyga därifrån men med ett totalt misslyckande varje gång. Jag får sen ta och lägga mig bredvid honom i hans säng och han somnar så sött. Nu värker det dock så himmelskt ljuvligt i ryggen att jag inte kan ligga kvar. Försöker smyga mig ur sängen men vad händer...han vaknar!

Jag säger att mamma måste sova i sin säng nu och Casper får sova i sin.
Då tittar han på mig och pekar på kudden bredvid honom och säger; mamma där!
Jag frågar om pappa ska komma då och det går han med på.

15.30 Väcker jag pappa och talar om lägget och att han måste ta över.
Nu gäller det, kommer han acceptera pappa eller blir han helt tokig nu?
Han börjar genast ropa på mamma så fort han ser pappa, men något händer. Det blir tyst inom bara några minuter och han accepterar att det är pappa istället.

04.03 Kommer pappa tillbaka till vår säng och jag undrar om det verkligen är sant.
Sover han?
Haha...vem tror vi att vi lurar nu?
Pappa får allt gå tillbaka och göra ett nytt försök.

04.22 Pappa har gjort ett nytt försök att lämna honom,
men inte funkade det.
Casper kommer gående för att hämta tillbaka pappa till sängen.
Han ville nog bara inte sova ensam.

06.30 Ringer väckarklockan och jag ligger fortfarande själv i sängen.
Går och väcker mina favorit killar som båda två sover som bäst just då.
Casper sover så tungt att det tar upp till en kvart innan han är helt vaken.

Det positiva som inträffa denna natt var ändå att det fungerade med pappa.
Han blev inte helt galen utan nöjde sig även med att pappa fanns nära istället för mamma, vilket är enormt skönt! 
Ett stort och positivt framsteg för oss!

Vad den kommande natten har att erbjuda återstår att se!
/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar